Integritetspolicy för FBE Konsult AB
På FBE Konsult AB värnar vi om din integritet och strävar efter att skydda dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning, inklusive EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Denna integritetspolicy beskriver hur vi samlar in, använder, lagrar och skyddar dina personuppgifter.
1. Vilka personuppgifter vi samlar in
Vi samlar endast in personuppgifter som är nödvändiga för att tillhandahålla våra tjänster. Dessa kan inkludera:
Kontaktuppgifter: namn, e-postadress, telefonnummer
Kundinformation: företagsnamn, faktureringsuppgifter
Övriga uppgifter: som du frivilligt lämnar till oss via formulär, e-post eller telefon
I samband med behandlingstjänster kan vi behöva behandla känsliga personuppgifter relaterade till hälsa, vilket sker med särskilt skydd och endast efter uttryckligt samtycke.
2. Ändamål och laglig grund för behandling
Vi behandlar dina personuppgifter för följande ändamål:
- Tillhandahålla våra konsulttjänster Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna ingå och fullgöra vårt avtal med dig. Detta inkluderar att leverera de konsulttjänster du har beställt, hantera betalningar och administrera kundrelationen.
- Kommunicera med dig och besvara förfrågningar Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna kommunicera med dig och besvara dina frågor eller förfrågningar. Detta kan ske baserat på vårt berättigade intresse av att upprätthålla en god kundrelation eller, i vissa fall, baserat på ditt samtycke.
- Uppfylla lagliga skyldigheter Vi behandlar dina personuppgifter för att efterleva våra rättsliga förpliktelser, såsom bokföringslagen, skattelagstiftning och andra tillämpliga lagar och regler som vårt företag omfattas av.
För varje ändamål behandlar vi bara de personuppgifter som är nödvändiga och bara under den tid som krävs för att uppfylla ändamålet eller så länge vi enligt lag är skyldiga att spara uppgifterna.
3. Hur länge vi sparar dina uppgifter
Vi sparar dina personuppgifter endast så länge som krävs för de ändamål de samlades in för, eller i enlighet med gällande lagkrav. Vi tillämpar följande lagringstider:
Bokföringsrelaterade uppgifter: 7 år efter utgången av det kalenderår då räkenskapsåret avslutades, i enlighet med bokföringslagen.
Uppgifter om företagskunder: Under hela kundrelationen samt 3 år efter senaste uppdraget för att kunna ge bättre service vid eventuella uppföljningsuppdrag.
Förfrågningar via e-post som inte leder till uppdrag: Raderas efter 6 månader om ingen vidare kontakt sker.
Känsliga personuppgifter kopplade till behandling: 2 år efter avslutad behandling, eller enligt särskilda journalregler om sådana är tillämpliga.
Utbildningsmaterial och deltagarlistor: 1 år efter genomförd utbildning för uppföljning och kvalitetssäkring.
Vi prioriterar skydd av känsliga personuppgifter och strävar efter att minimera lagringstiden för all information som rör beroende, skadligt bruk och psykisk ohälsa. All behandling av känsliga personuppgifter sker med strikta säkerhetsåtgärder och separat från administrativ information.
Du har alltid rätt att begära radering av dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen, såvida det inte finns lagkrav på fortsatt behandling.
4. Delning av personuppgifter
Vi säljer eller delar inte dina personuppgifter med tredje part, förutom när:
Det krävs för att uppfylla en rättslig förpliktelse.
Det är nödvändigt för att leverera våra tjänster (exempelvis bokföringssystem eller samarbetande vårdgivare).
5. Säkerhet
Vi vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter från obehörig åtkomst, förlust eller missbruk. Endast behörig personal har tillgång till dina uppgifter.
6. Dina rättigheter enligt GDPR
Du har rätt att:
Begära tillgång till dina personuppgifter
Begära rättelse eller radering av dina uppgifter
Invända mot eller begränsa behandlingen av dina uppgifter
Återkalla samtycke när som helst (gäller där behandling baseras på samtycke)
Lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) om du anser att vi bryter mot GDPR
7. Cookies och spårningsteknik
Vi använder cookies och liknande tekniker för att förbättra användarupplevelsen på vår webbplats. Mer information finns i vår Cookiepolicy.
8. Särskilt om känsliga personuppgifter
I vår verksamhet som rör behandling av beroende, skadligt bruk och psykisk ohälsa kan vi behöva behandla känsliga personuppgifter relaterade till hälsa. Sådan behandling sker endast:
Efter att vi inhämtat ditt uttryckliga skriftliga samtycke
När det är nödvändigt för att tillhandahålla hälso- och sjukvårdstjänster
Med särskilda säkerhetsåtgärder och sekretess enligt patientdatalagen när tillämpligt
När du anlitar oss för behandlingstjänster kommer du att få detaljerad information om hur vi hanterar just dina känsliga personuppgifter och ombeds lämna ett specifikt samtycke för detta ändamål. Samtycket kan när som helst återkallas.
9. Överföring av personuppgifter utanför EU/EES
I vissa fall kan vi komma att använda tjänsteleverantörer som lagrar eller på annat sätt behandlar dina personuppgifter utanför EU/EES (till exempel molntjänster för e-post eller fillagring). Vid sådan överföring säkerställer vi att lämpliga skyddsåtgärder vidtas, såsom:
EU-kommissionens standardavtalsklausuler
Överföring till länder som enligt EU-kommissionen säkerställer en adekvat skyddsnivå
Andra lämpliga skyddsåtgärder enligt GDPR
Du kan när som helst kontakta oss för att få information om vilka skyddsåtgärder vi har implementerat för specifika överföringar.
10. Kontaktinformation
FBE Konsult AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Om du har frågor om denna integritetspolicy eller vill utöva dina rättigheter, kontakta oss:
FBE Konsult AB
Östra rådhusgatan 8A
903 25 Umeå
E-post: info@fbekonsult.se
Telefon: 090-71 01 10