Olofsfors AB satsar på psykisk hälsa
Den 2 oktober avslutade vi vår första tvådagars-utbildning i ämnet psykisk ohälsa i arbetslivet. Att vi fick genomföra denna utbildning för chefer och andra nyckelpersoner vid just Olofsfors Global kändes extra fint, eftersom de sedan länge är våra avtalskunder med ett stort engagemang inom området alkohol-och drogrelaterad ohälsa.
Under de två dagarna belystes livsviktiga frågor kring hur både medarbetare och arbetsgivare kan bidra till att förebygga, upptäcka och hantera psykisk ohälsa på arbetsplatsen samt hur man kan bemöta kollegor med psykisk ohälsa. Utbildningen varvades med föreläsningar, caseövningar och gruppdiskussioner.
Ulrica Lindberg, kvalitetschef vid Olofsfors Global berättar:
Vad
var det som gjorde att ni beställde denna utbildning?
Psykisk
ohälsa är ett växande problem och vi kände ett behov av att bredda våra
chefers kunskaper i ämnet. Dels för att kunna identifiera varningssignaler och förebygga problem men även för att bättre kunna bemöta och hjälpa
medarbetare om en akut situation uppstår.
Var det något du uppskattade särskilt mycket med denna utbildning?
Utbildningen
var väldigt givande och ledde till många engagerande diskussioner trots det
svåra ämnet. Vi uppskattade att utbildningen var fördelad på två tillfällen så
det fanns tid för reflektion mellan utbildningspassen
Vad
tar du med dig från dessa dagar?
Hur
viktigt det är att prata om de här frågorna för att öka förståelsen kring
psykisk ohälsa. Utbildningen har gett oss en större trygghet i att kunna
hantera de här frågorna framöver.
Stort tack för ert engagemang och alla fina dialoger kring ett komplext med ack så livsviktigt ämne. 🙏
/Markus Axelsson & Camilla Sandberg
Behöver din arbetsplats också en utbildning inom psykisk hälsa, eller skadligt bruk och beroende?
Hör gärna av er för ett förutsättningslöst samtal kring hur vi kan möta era behov.🍀